27.2.08

Despre F.Scott Fitzgerald si Hollywood




In Book Review (15-21 februarie 2008) a aparut articolul "Fitzgerald vs. Hollywood" semnat de Paul Greenberg. Doua lucruri sint distincte aici :

1. incercarea de a furniza o explicatie a grevei scenaristilor de la Hollywood care a compromis show-ul Golden Globe;

2. scurta activitate a lui F. Scott Fitzgerald in domeniul scenariilor de film de la Hollywood.

Greenberg face aici o asociere intre Pat Hobby ( anti eroul creat la batrinete de Fitzgerald in 17 scurte povestiri in care romancierul isi varsa veninul impotriva sistemului din industria filmului deja bine dezvoltata, impotriva siesi, impotriva meseriei de scenarist care e mai prost cotata decit paznicul de la poarta studioului uneori ) si scriitorii de azi care-si negociaza viitorul si viitoarele pensii facind apel la greva.

Pe mine articolasul m-a facut sa citesc citeva din povestirile cu Pat Hobby, amare si amuzante in acelasi timp si sa vreau sa citesc romanul lui Budd Schulberg ('The Disenchanted') care atinge tocmai aceasta perioada fitzgeraldiana deloc roza. Romancierul era atunci umbra celui care fusese, alcoolic, dator vindut, obligat sa faca orice pentru salariul saptaminal de 250 de dolari care il ajuta sa supravietuiasca si sa scrie rareori la ultimul sau roman "The Last Tycoon"- o poveste despre patronul unui studio de cinema care se lupta cu crizele financiare si personale.

Pacat ca Greenberg s-a oprit doar aici si nu a mers putintel mai departe, am senzatia ca intre Fitzgerald si cinema exista o puternica relatie de ura&iubire care merita comentata. Am de asemenea senzatia ca pentru Fitzgerald a scrie un scenariu sau a-l cirpi este o munca injositoare si interesanta in acelasi timp (Pat Hobby face orice numai nu scrie, banii ii curg din tot felul de combinatii ametitoare, Fitzgerald avea la activ 30 de scenarii si multe multe interventii in care numele lui nu apare pe creditele genericului). Indraznesc sa spun ca duplicitatea asta este tipic fitzgeraldiana, ca adica Fitzgerald fara Hollywood nu se poate, numai ca legatura asta este atit de perversa si de inegala, incit, fara indoiala Fitzgerald iese invins la fel ca si Griffith, Chaplin, Preston Sturges sau Orson Welles.

Cecilia ('The Last Tycoon') spune undeva
"You can take Hollywood for granted like I did, or you can dismiss it with the contempt we reserve for what we don't understand. It can be understood, too, but only dimly and in flashes. Not half a dozen men have ever been able to keep the whole equation of pictures in their heads."

Articolul in limba originara este de gasit aici .


No comments: